Saturday, June 9, 2012

pengurusan~

Salam, selamat pagi semua...

Hari nih nk kongsi psl pengurusan. pernah terfikir? kalau tanpa pengurusan, boleh ke kite uruskan hdp kt? Pernah terfikir tak betapa pentingny pengurusan? Disini nk ckp sal pengurusan masa. Ya..pengurusan masa sangat penting.. kalo kita tak dpt uruskan masa harian kite...mst kelam kabut kan/ bende y sng kiter perbesarkan. Saya nk kongsi mengenai pengalaman sy di bumi USM..
Sem 1,
mula2 masuk..lgsg tak taw ape2..xtaw nk pikir pa wat apa..sbbnyer mmg tak terurus lgsg.. sy dpt tawaran sehari sblm hari pendaftaran..hbt an? kepala kosong..dan....trs pi..sampai2 jer..mcm terpana.. apa aku buat disin? mmg sem 1 nh hancus..tiada pengurusan lgsg..tunggang langgang jer..pi kls..blk kls..tgk citer..berjalan2..wat asgmt..exam..sume mcm kosong jer.... asa sgt nk menangis..tak taw mcm aner nk adapt di bumi USM nih. namun, pengalaman ini berjaya buat sy bertmbh matang dlm pengurusan masa sy..time sem 1, lgsg xupdate news ttg kls..sume harap kwn... mls nk itu ini..tak wat pape jadual..main hentam jer nk wat apa..time study..tunggang terbalik..tibe2 duk study mlm2..pagi2 tido sdgkan itu bkn akuuuu..apakah?????.. mmg terok sgt..

Sem 2,
aku mula pasang zam baru nk perbetulkan apa y tidk betul. Aku mula aktif dalm berfacebook..sume information dlm tuh kott...aku mula aktif akt outdoor...aku mula rajin dna ada pengurusan y lbh sistematik...apa shj y akan dibuat...semua dibuat nota dlm calendar spy tidak lupa. Alhamdulillah..mudah teerurus dan sistematik.. Sekarang dah musim study, jadul belajar dah dibuat, mmg btl2 ikot lah walo ada y terskip or terover...huhu..rasa lbh lapang dan tenang kerna aku tahu apa yang kau mahu lakukan dan apa yang ptt aku lakukan..

Pendek kata, hargailah masa anda. buatlah pengurusan masa dengan baik. masa 24 jam mmg ckp u kita. klao kita kate xckp..bukankah tanda kita tamak dan tak bersyukur atas nikmat y Allah berikan? Renungkanlah bersama.. Semoga usaha kita diberkati Allah~

* surah Al -Asr (ayat 1-5)

lihat keindahan laut memang mendamaikan.. Subhanallah..
At : Pantai Kerachut

No comments:

Post a Comment