Tuesday, June 21, 2011

cinta itu bawaku ke syurga~

sini nk share satu cter pendek..bacer ler..hehehe..


tiba-tiba hatiku terdetik untuk mencoret sebuah cerita.cerita ini mengenai tentang aku dan dia.
ketika itu aku sedang melanjutkan pelajaran di uitm shah alam dalam bidang perakaunan.ceritanya bermula disini..


MD:Monolog dalaman
aku: hmm..aper patut aku buat yer?patut atau tidak aku kawan dgn dia?atau sekadar urusan kerja?(MD)


Aku rasa macam dah jumpa seseorang yang aku tak tahu nak kata apa..tp..kal pertama lihat muka dia..hati aku pasti..aku milik dia.tp...sure sgt jer kan..yer tak tuh..haha.nama jejaka tersebut adalah Sulaiman.Dia seorang lelaki yang bak.menjaga adab pergaulan,beragama dan y plg penting hensem..hehe.kami bertemu dlm satu program yang dikendalikan oleh aku dan die melalui persatuan AMAN..
otak die bernas woo...apa yang dia cakap..mmg bernilai lah..xderlah buang masa aku nk hadiri meeting y membosankan mcm zmn sekolah..haha.sejak dr itu,kami selalu bertemu,kebtulan..dia pon amk kos y sama..tp..die senior taw..so..saya junior dia.tp..kami berkumpulan..bukan berdua..huhu.
sy sentiasa bermonolog dlm hati..adakah dia menyimpan perasaan sepertiku?haha..xmungkin kan..org mcm die?


adalah satu masa tuh..sy berbual dgn dia..


dia: sy nk tny..awk ada adik perempuan tak?or..kakak ker..?
saya:eh..bakper lak tanya?naper?berkenan ker?
dia:eh..tak lah.saja tny(MD:aku suka kau lah tahu!)

saya:iyalah tuh..(MD:tolonglah jgn..aku suka kau~)
dia:tak..saya pelik rasanya..awk nih nak kata mcm sulung..mcm tak..bongsu pon mcm ada sikit...tp...tah lah.
saya:lah..kenapa pulak?
dia:tak lah..suka sgt membebel mcm org tua..tp..dlm waktu sama...sensitif lebih...jadi...mcm keliru.
saya:owh..keliru identiti lah nih?sy nih anka sulung..sy mmg mcm tuh kott..alah...bknnya kisah sal kedudukan adik beradik..ikut org juga.kan kan?
dia:hmm..betul lah tuh.


tahun kian berganti...kini aku sedang berada di tahun ke tiga...dan..dia..hmm..ini tahun last dia..mcm mana nih?mesti dah tak ketemu taw..sedih..isk2..kini...aku berperang dgn diri sendiri..patut kah aku meluahkan perasaanku padanya?ataupun..aku perlu berdiam diri jer?mcm kisah sahabat Rasulullah dahulu?mrk saling memendam perasaan..diakhirnya itu mmg jodoh mereka..aku mahu begitu jua..tp..layakkah?


saat ini..aku mahu setiap detik berlalu berharga.aku tak mahu sia2kan..pasal soal hati?aku diamkan shj..jika benar dia jodohku..aku terima..jika tidak...aku redha.tapi..entah mengapa...tindakan tak ikot kata hati.hati kata lain...mulut kata lain...apa ni?




dia: awk?awk ada mslh ker?
aku:mslh apa pula(jawabku acuh xacuh)
dia:knp awk mcm nk hindarkan diri dr sy?sy ada buat salah ker?
aku:salah?salah apa pulak ..(aku langsung xpandang dia...xmampu..)
dia:jadi..knp begini?knp mcm..mrh jer?
aku:mrh?xlah..ok lah yer..sy bz..salam..(aku syg sgt dgn ko~)
dia:erm..salam(tolong jgn seksa hati aku)




silih berganti hari...hubungan kami makin dingin..semua gara2 aku..tp..die hanya tetap bersabar..naper dia baik sgt ha??? aku menghitung hari yang akan habis...sebulan jer lagi..Ya Allah...tolonglah hamba-Mu ini ya Allah.saat ini..aku bertanya dgn ahli usrahku...aku takut jika aku salah..mrk menasihati aku dgn baik.
kata mereka cinta itu tada sempadan..namun..jika dilalui dgn kemanisan yang belum lagi halal bagimu adalah salah..mencintai seseorang adalah fikrah..namun..jika hati sentiasa igt..ingin berjumpa..ingign berhubung..hati cinta yang suci itu telah dicemari..ingatlah bahawa..jika ingin mendapat cinta manusia..cintailah Allah dahulu dan Rasulullah..


sejak dari tu...aku pegang kata2 mereka..terima kasih ya Allah..


hari ini adlah har terakhir dia..hatiku semakin berdebar..setakat inikah penghabisannya kisah aku dan dia?
kalau ya..aku redha ya Allah. 


Di pustaka.


aku terserempak dengan dia..aku jadi tak keruan.aku tak tahu apa aku patut lakukan..sapa atau berdiam diri?


dia:salam.
ternyata dia dahulu menghulur salam.
aku:salam.
dia:hmm.apa khabar?dah lama tak dgr cerita.
aku:baik..tak ada apa2 yang menarik.(kataku sambil tersenyum)
dia:hmm..awk..nih hari terakhir saya disini..jaga diri baik2 ya..cheer up~
aku:yer..sudah tentu..awk pon sama.(ujarku sambil menahan air mata)
tolong...jangan keluar~
dia:terima kasih..hmm
aku:ok..minta maaf..sy ada kelas skrg..pergi dulu ya...salam..
aku terus lari meninggalkan dia...tika itu aku sempat melihat wajahnya.seperti ingin menyatakan sesuatu.tetapi..tidak tahu apa.dan aku tak sanggup lagi..kalau tak.mesti aku nangis skrg..


malam itu...aku hanya mengurung diri dlm bilik.keadaan bilik seakan sunyi walau sebenarnya riuh rendah dgn suara teman2.aku tak tahu apa yang hendak difikir..yang ku tahu..aku akan teruskan hidup aku.tinggal dua semester lagi...ya..aku akan buat yang terbaik..terima kasih sulaman kerna pernah hadir dalam hidup aku.




setelah satu tahun berlalu..aku bakal mengenggam segulung ijazah..yes....berjaya..hehe..alhamdulilllah...bukan mudah untuk dapat..tapi..tidak mustahil..saat ini mcm nk jerit..aku mahu beritahu sulaiman...aku berjaya..tetapi..tak mungkin kan..apa lah.
saat berada dalam dewan..rase seram sejuk..tak sabar nk naik pentas..hehe.keadaan disitu memang penuh..semua ibu bapa gembira menemani anak mereka ke dalam...begitu jua aku..
saat namaku diebut..itulah hari yang membahagiakan..ketika itu ramai yang mengambil gambar..wah..rasa mcm selebriti tiba2..hehe.selepas itu..kami semua bergambar..yelah..dah tak jumpa dah dgn kwn2 selepas nih..rase sedih..banyak kenangan manis dan pahit..termasuk dia..


tiba2 aku disapa..


"assalamualaikum..cahaya."
saat tu bagai hati disentap..siapakah gerangan suara itu?seperti aku kenal..adakah.....?


aku:waalaikumusslam..awk?
dia:ye saya..kenapa?terkejut?
aku:kalo tak terkejut..pengsan kott..(smbl tersenyum)
dia:jgn begitu..selepas ini lagi terkejut..
aku:selepas ini?(aku hilang akal?apa lak lagi nih?)
dia:dalam hati...ada taman...dalam taman..ada cahaya disitu...sudikah sekiranya cahaya itu bersatu dengan diri ini?..(ujarnya sambil memberikan sejambak bunga ros merah didepanku..diatasnya ada kotak cincin)
aku:lidah kelu..mulut membisu..terima kasih..itu shj mampu dikatakan.(ujarku sambil menahan airmata)


ya Allah..apakah ini benar?dia sedang berada dihadapanku..inikah impalan dari diam kami?akhirnya Kau telah satukan kami..terima kasih Ya Allah...
saat tu..ibu bapa kami melihat dari jauh sambil tersenyum..seperti mrk dah lama kenal..adakah aku jer yang terlewat?atau tak tahu apa2?entahlah..yang penting..sekarang..


aku:terima kasih kerana sudi terima cahaya ini.
dia: sulaiman ini yang paling bertuah kerna dpt memiliki cahaya yang benar2 menjaga nilai cinta yang suci..kalau tak..mungkin ni bukan apa yang akan berlaku hari ini.


aku:ye..betul tuh..tp..sejak bila awk..suka saya?
dia:sejak dari hari awk suka saya.


aku hanya mampu tersenyum bahagia sekarang~


ok..dah tamat dah citer nh..sorilah klao mcm bolok kan?hehe..sebenarnya..apa yang kta cari bukan cinta manusia sahaja..tp..cinta Allah..cinta Allah yang akan membawa kita ke syurga..
semoga suami kita nanti sama2 bimbing kita kearah syurga~















2 comments: