Sunday, June 26, 2011

jangan berduka mama & papa ku~

kali nih ku nk citer sal ibuku..sebelum tuh nk ucap selamta hari lahir kepada beliau..tak ucap lagi nihh...senyap2 jer dulu..huhu..ptg nih nk cr hadiah ngn adik..hehe..


ok..nih nk citer sal mamaku...my mom menjual dadih dan roti nuget sebagai sampingan disekolah lama kau merangkap sekolah adik aku naquib..pendapatannya xderlah besar..asal dpt blk modal pon ok..terjadi lah sebuah cerita..ade gak org jual dadih  kat sekolah..aku terkejut gak time tuh..tp..aku hny senyap..dlm hatiku..mesti mamaku akn sedih..yer ler..ikot baiknya xboleh jual apa y org lain jual juger.itu persaingan krg baik..bygkan..mcm2 leh jual..naper nak dadih gak kan?mula2 aku senyap jer..smlm gak aku citer..aku tkt kalo mkn aku diam..mkn teruk jualannya..dlm waktu sama..byk pulak roti y dijual disekolah..sehinggakan roti my mom krg laku..aku lagi ler tak keruan..what should i do?
last2...bgtw gak..lame2 mak ku mikir..mak ku nk berenti jual2 sumer nih..yer ler..xmaw lah nk berubut2..nanti bukan untung pada diri juga.mak ku kata nk jaga budak lak..aku mikir..xyah lah..bukan larat pon...
tp..mcm sedih lah..bygkn mak ku dh agk lame jual disekolah..last2..nak berenti gitu jer..bukan nk salahkan org pon..tp..sedih lah..hmm..aku pon xmampu nk buat apa2...ma...rezeki dimana-mana..andai kat sini dah xder..mgkn ader rezeki lain lagi besar dr ini..aku harpa mamaku bersabar ats ujian ini..aku pon mikir..duit aku pon bukan byk..skt jer..nk bg byk tuh..xmampu maner..lgpn...bkn aku keje tetap..aku nk belajo dl..hmm..mama..bertahanlah dulu sampai tiqah dah dt keje best2..nanti tiqah bg ler byk2 duit..xyah dah mama pening..untuk pengetahuan kalian..famili kami bukan kaya po..bkn miskin pon..tp..sederhana..hidup kami serba serbi cukup jer..dgn ayhku yang penat giler keje..keje die mkn sibuk..dgn pelbagai masalah..tp..demi mencari rezeki u keluarganya...sanggup bertahan smpi skrg..kadang2 kau akn mrh adik2 aku kalo diorg membazir...kalo diorg suke hati jer gunakan duit tah pape..sebabnya kita hny fikir y kita cukup senang..tp..kita xnmpk..betapa susahnya nk peroleh kesenangan itu..bila fikirkan hal nih..aku jadi sedih jer..org lihat kita seperti org kaya jer..tp..dorg tak tgk isi dalamnya..mungkin pada zahir jer..tp..batinnya?siapa y tahu..apa2 pon..papa...mama..bertahanlah..nanti kami akan berusaha sungguh2..doakanlah..


actually..my parents kedua2nya sakit..jadi..mereka byk bergantung pd duit u merawat kesakitan mrk..bgimana dgn kami nanti ya?mungkin kami juga akan jadi seperti mrk..


tak mampu dah nk teruskan taip..


the end.

No comments:

Post a Comment