Friday, January 14, 2011

MuHAsaBaH diri~~

sebaik2 perbuatan ialah bermuhasabah diri..ambil lah sedetik mase u memikirkan aper y telah berlaku...baru2 nih  berlaku satu kes yang membuatakn hati ku menangis tak terkater..di hari kams itu...tibe2 akka supervisor dtg dan tnykn samada aku guner internet x?..aku jawab ya..rupenyer2 ia satu kslhn besar..aku jd takut..aku meminta maaf samanya..tika itu..aku rasekan seperti sumer sekaan jelik dgn aku...aku rase hina..tp..aku ttp senyum...kemudian...tghr tuh ku berorak dgn akak setiausaha...tibe2 die tny.."shai..shai ader main fb yer?akka dgr dr diorg2 ckp..tp..akak xnk ckp paper..akak nih pon buker staf kan..."
tatkala itu..hatiku tersentuh sgt..tp..aku gagahkan di dpn akak...aku pon tunduk jer smbl mdgr..pastu akka tuh smbg..'pastu shai..jgn nmpk sgt pegang henset..diorg nih byk ckp....bese ler..diorg nih pandang slack skt dgn budak praktikal..."
aku dgr jer..bertambah sedih hatiku...selepas itu..aku trs minta diri..aku bersembunyi dlm bilik air smbl menangis..aku ngadu pade teman2 ku..aku seakan2 xdpt timer hakikat..aku tahu salahku...tp..mengapa tidak betulkan aku awl22?naper mst mengata dibelakang ku?...salah sgt ker aku nih?bodoh sgt ker aku nih?
patutler selama nh aku dpt rasekan mereka sentiasa curi tgk aper y ku lakukan..kemudian berbisik2...pastu..wat aku x wujud jer..kalo dilayan pon ats dasar terpakse dan kasihan...
biler difikir sml...aku taw..ader salahku..mgkn in balasan u ku dose2 y tlh ku lakukan dulu...
aku berisghtifar pada Allah...berdosenyer aku...
biler fikir lagi....aku kot y selamer nih y buat mrk memandang hina padaku..
aku hormat mrk sbgi prg y lbh tua..sbb tuh ku mcm slow2 jer..ku xmaw ler wat mrk pikir ku nih kurang ajo or per..ckp ler pengalamn dulu membuatkan aku lebih berhati2...namun..sumer ujian Allah....stp per berlaku ader hikmahnyer...aku kene yakin pada janji Allah...aku harus bersabar sepenuh hati dan jiwa...mst akn ketemui jln keluar...

2 comments:

  1. syg,,kite sbar je erk...mgkin ade hikmahnye...
    tp x ptt jugak diaorg tu wat camtu..
    napela sume ni kna kt kite..
    kes kite len2 tp prasaan kite yg rase same...
    aku da x tahan..:(

    ReplyDelete
  2. benar begitu...kiter hny leh tahan..sabar dan redha jer....
    mmg ader hkmah y skrg mgkn kiter xnmpk...kiter kene yakin pada janji Allah

    ReplyDelete